Werking 4-tact motor | |||
AGM voertuigen zijn voorzien van goede kwaliteit 4-tact motoren. Om u een beetje inzicht te geven in de werking van deze motoren kunt u hier bekijken hoe de 4-tact motor in zijn werk gaat. Viertaktmotor Een viertaktmotor is een zuigermotor die twee complete omwentelingen maakt om weer in de uitgangstoestand terug te keren. De motor is uitgevonden door Nicolaus Otto in 1876, en wordt daarom soms ook wel Ottomotor genoemd.
4-tact vs. 2-tact De kringloop van de viertaktmotor is energetisch een efficiënt proces omdat de verbranding van het mengsel vrijwel volledig is, maar omdat de zuiger twee maal op en neer gaat zijn de wrijvingsverliezen groter en zijn viertaktmotoren zwaarder dan tweetaktmotoren van vergelijkbaar vermogen. Ook zijn ze technisch ingewikkelder om te maken. Het verbruik is echter lager en de uitlaatgassen zijn weer schoner. Het geluid van een viertaktmotor kan makkelijker gedempt worden dan bij tweetaktmotoren, die bij toenemende demping sterk aan efficiëntie verliezen (resonantie in de uitlaat is een belangrijk element bij hun werking). Over het algemeen zijn tweetaktmotoren krachtiger dan viertaktmotoren omdat bij hetzelfde aantal cilinders er twee keer zoveel verbrandingen plaatsvinden bij een gegeven toerental. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor |
Werking 2-tact motor | |||
AGM voertuigen zijn voorzien van goede kwaliteit 2-tact of 4-tact motoren. Om u een beetje inzicht te geven in de werking van deze motoren kunt u hier bekijken hoe de 2-tact motor in zijn werk gaat.
Om een goede spoeling en koeling van de cilinder te krijgen moet de spoelluchtdruk hoger zijn dan de atmosferische druk (1 bara) (bar absoluut). Dit wordt bereikt door compressor (gas) te koppelen aan de uitlaat van de motor, zodat de spoelluchtdruk door middel van een luchtcompressor omhoog kan worden gebracht tot zo'n 3 à 5 bar. Als de zuiger voorbij zijn onderste dode punt (ODP) is, worden in dezelfde krukstand (dus bijv. 20 graden na ODP) de spoelpoorten gesloten waarna de uitlaatpoort ook sluit. Nu kan de effectieve compressieslag beginnen. Het draaiende vliegwiel zal de zuiger verder doorbewegen waardoor compressie plaatsvindt, en als de zuiger in het bovenste dode punt (BDP) is begint de verbranding van de brandstof. 2-tact vs.4-tact Over het algemeen zijn tweetaktmotoren krachtiger dan viertaktmotoren omdat bij hetzelfde aantal cilinders er twee keer zoveel verbrandingen plaatsvinden bij een gegeven toerental. De tweetaktmotoren op racemotoren, crossmotoren en brommers zijn zeer hoogtoerig. Zij hebben bovendien een veel smallere en fellere powerband dan een viertaktmotor. Omdat de powerband zo scherp is, is het belangrijk dat je daar binnen blijft, om optimaal te kunnen profiteren van de kracht van de motor. Daarom vergt een tweetaktmotor nauwkeuriger schakelen. Uitlaat De powerband wordt voor een groot deel beïnvloed door de uitlaat. Daarom moet de uitlaat van een tweetaktmotor aan speciale eisen voldoen. Op de meeste moderne tweetaktmotoren zit een expansie-uitlaat. Deze uitlaat veroorzaakt een drukgolf die tegendruk biedt aan de motor waardoor er minder onverbrand mengsel weg kan lekken. Vroeger werden er uitlaten met schotten gebruikt om tegendruk te creëren; deze werken echter minder goed dan een expansie-uitlaat. De terugloopuitlaat die je vaak ziet op scooters is ook een expansie-uitlaat en het teruglopen van de demper is er alleen omdat de uitlaat anders te ver uit zou steken. Het teruglopen biedt verder geen extra vermogen. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktmotor |